lyckanibacken

Alla inlägg under december 2012

Av Ida Lundkvist - 28 december 2012 11:58

Ja. Julen har passerat, och den har varit riktigt mysig, och framför allt lugn här i vårt lugna gröna hus.. :-)
Ungarna fick massor med Julklappar, och spelkonsollerna var nog favoriterna. :-)
Lilla Hilla är då så snäll så man märker knappt av henne. Men det är ju så det ska vara med dom allra minsta.
Ungarna lever rövare för tillfället, och bilen är i motorvärmaren. Vi ska åka till Arvidsjaur en sväng idag. Ska bl a köpa garn, och virka en till mössa som på bilden nedan. Fick en beställning av en bekant på min fina mössa, som jag själv älskar med sitt snöbollsliknande utseende. Man blir garanterat lite utstirrad. :-)

Men nu har jag lämnat ett litet spår även här. Så nu ska vi göra oss färdiga för att fara snart.
Tjarå.

Av Ida Lundkvist - 28 december 2012 11:53

Ja. Julen har passerat, och den har varit riktigt mysig, och framför allt lugn här i vårt lugna gröna hus.. :-)
Ungarna fick massor med Julklappar, och spelkonsollerna var nog favoriterna. :-)
Lilla Hilla är då så snäll så man märker knappt av henne. Men det är ju så det ska vara med dom allra minsta.
Ungarna lever rövare för tillfället, och bilen är i motorvärmaren. Vi ska åka till Arvidsjaur en sväng idag. Ska bl a köpa garn, och virka en till mössa som på bilden nedan. Fick en beställning av en bekant på min fina mössa, som jag själv älskar med sitt snöbollsliknande utseende. Man blir garanterat lite utstirrad. :-)

Men nu har jag lämnat ett litet spår även här. Så nu ska vi göra oss färdiga för att fara snart.
Tjarå.

Av Ida Lundkvist - 18 december 2012 23:41

Ja, det verkar vara problem att lägga upp bilder nu helt plötsligt.
Ligger i sängen och har duschat, vilket var väldigt välbehövligt. Jag tycker det dröjer längre mellan gångerna ju längre in i vintern man kommer. Jag tror ju på att det inte skadar ett skit dock. Bara bra för huden. Har faktiskt inte varit speciellt torr om kroppen hittils denna vinter. Kanske det är annat vatten här, eller för att jag inte duschar lika ofta. Är ju ett litet jobbigt moment när man har duschen i källaren, och det känns som lite kallt sådär. ;-)
Längtar tills vi har gjort iordning nya badrummet, och tvättstugan. Vi ska göra dom ihop, eller alltså med en öppning emellan, så man snabbt får tag på sina kläder. Och kan ta det smutsiga direkt dit då man ska duscha. Vi ska ju även köpa oss ett badkar, och det längtar jag efter massor. Inte för att jag använde det i Jämtön särskilt ofta, men när man inte har ett så saknar man ju det.. ;-)
Saknar maken nu. Behöver verkligen ta ut hundarna i skogen i lugn och ro på egen hand, och kunna slappna av helt å hållet med pappan hemma med barnen. Vill få igång en skoter också, så man tar sig någonstans nu när det kommit så mycket snö.. trampa till lederna, och fixa skidor så jag och iisa kan fara och glida.. :-)
Och snart är det jul.
Julklapparna är kirrade med råge. Det blev en hel del i alla fall. Inte dyrt, men mycket saker. Nåja. Dom får inte saker så ofta. Och vi brukar ju säga så fort dom säger att dom vill ha nåt att man får önska sig när man fyller år och när det är Jul. Dom blir nog nöjda. :-) Det ska bli mysigt att fira jul här i gröna huset. I lugn och ro på hemmaplan. Det kan nog inte bli bättre. Vi har dock ett litet problem. Och det är Tomten. Vi hade ju de bästa tomten i världen förra julen, då vi var nere i dalen. Men han är inte tillgänglig denna jul, tyvärr. Så vi borde ju reka ordentligt nu. För snart är det..

Lilla Hilla har ju kommit nu. Det lilla hjortronet. <3 Alldeles färsk, otroligt söt, och perfekt liten människolarv. Tänk att man glömmer hur små dom är.. Har varit och snusat på henne läänge idag.. hon är så fin.. himla mysigt med en liten tjej... :-)

Ne nu ska här sovas.
Provar lägga upp en bild igen och ser om det inte går.
Natti!

Av Ida Lundkvist - 15 december 2012 23:57

Har iisa inne inatt, då Charlie o Borkas sover här nu. Iisa löper ju som sagt, och nu blev jag hundvakt i nöd. Så då får vi se hur mycket det gafflas i hundgården inatt. Men nu är det då tyst. Så nog tror jag att det går bra för dom 5 övriga jyckarna där ute. Blev en liten doning med mat till dom allihopa ikväll. ;-) Dom känner ju varandra väl allihopa så det är inga problem alls på det viset. Bara det att Charlie och Borkas inte är van att sova ute. Men det är ju inte speciellt kallt heller om dom nu inte har vett att gå in i kojjan så. Det ska nog gå bra.. :-)

Annars så har vi klätt granen igår. Tanken var ju att jag skulle ha en riktig gran, men då vi fick denna med belysning och allt, så var det ju som smidigt.. och det är ju smidigare med plast i kombo med djur och barn helt enkelt. Så en annan jul blir det riktig. :-)
Vi har kört lite hjuling idag, och hälsat på svärfar o co. Ätit lunch där, druckit kaffe och surrat. Snön den snöar än efter ett kort uppehåll..
Robert kommer snart hem också, så nu är det nedräkning..
Har surfat lite på allt möjligt ikväll. Hittade bl a ett underställ i merinoull, billigt. Men kanske det kan vänta lite till, då barnen prioriteras nu i juletid.
Har köpt en del julklappar. Dom stora om man säger. Sen kanske vi hittar nåt mer. Men dom ska inte bada i julklappar, det blir ingen lycklig av. ;-)
Dom får nog av alla runt ikring. Då dom har dubbla dåde far och morföräldrar så har det en tendens att bli alldeles nog.. ska rensa i deras gamla leksaker också här någon dag. Det behövs verkligen. Funderar även på hur vi skulle kunna lösa barnrumshistorien på ett smartare vis. Tror vi ska flytta upp Alvina till gästrummet så får dom båda ha rummen där uppe. Kanske leksakerna stannar lite längre utanför kök och vardagsrum. Kanske ta dit bäddmadrassen, och hänga upp gungorna där och det, så dom tycker det är kul att leka där uppe. Är lite trött på allt kojbygge och möblerande i vardagsrummet nu..
Sen blir det datarum, och pysselrum i Alvinas nuvarande. Mycket hyllor, skrivbord och en gästsäng där istället. Tror jag ska slita i lite möbler imorgon. Eller kanske jag väntar tills Robert kommer hem. Men jag gillar ju att spontan-möblera-om..
Men imorgon har jag tänkt kliva upp i tid. Skotta står även på morgondagens schema. Kanske vi kan göra lunch ute på eld. Det hade varit nå..
Nu är det godnatt!
Några bilder bjuds det på också. :-)

Av Ida Lundkvist - 10 december 2012 23:20

Jopp, nu har jag skottat så det värker i skottarmusklerna. Och så skönt med en massa snö.. landskapet blir som i en saga när det kommer sån här luftig fin snö. Jag skiner upp. När den har landat.. ;-)
Har sovit i Jämtön inatt då det var så himla mycket snöande när jag var och hämtade barnen hos mamma igår. Tog med mig alla hundar ifall det skulle bli som fallet blev. Det var då skönt iaf att köra i dagsljuset idag, på fina plogade vintervägar!
Mysigt att träffa jämtöborna lite också..! :-)
Barnen somnade finfint ikväll, och det tackar jag gudarna för då jag trodde dom skulle vara svåra att söva då dom sov i bilen nästan hela vägen från jämtön.
Nu ska här sovas med, då det är dagis och samhällestripp på schemat imorgon.
Natti natti! :-)

Av Ida Lundkvist - 2 december 2012 00:58

Robert är ju hemma, och när vi hämtade honom så passade jag på att springa in på rusta och handla lite stjärnor och ljus. Så nu är det mysigt i köket. Dessutom fick jag upp gardinerna jag har köpt för ett tag sen. Enkla knytgardiner, långa och hiss. Så det var skönt att äntligen få lite textil i fönstrena. :-)
Vi har haft fullt hus här till middag, då Annica hade gjort en gammaldags surstek. Låter inte så gott. men det var supergott med ungsrostade rotsaker, rödbetor och en svampsås till det ! En ny smak, som var riktigt god! Sen har det varit allmänt mys med pappan hemma i huset.
Det är riktigt kyligt, och lite stormigt ute. Påminner om dagarna innan bröllopet i fjol, och det är bara ett mysigt minne, så jag blir sugen på att införskaffa ett tält och övernatta på samma sätt ute med alla renskinn, en glödande militärkamin och alla maschaller, facklor och ljuslyktor. Kanske vi firar årsdagen på ett liknande sätt. Det måste då göras om snart iaf då det är det mysigaste jag varit med om tror jag banne mig..! :-)
Halsbrännan är ett faktum efter kvällens glögg.
Har ju druckit upp hjortronglöggen. Och den får jag inte alls samma halsbränna av. Dessutom är den ju himla god, så jag måste köpa hem mer. :-)

Men nu är klockan mycket. Och ungarna vaknar snart och ropar om att Julkalendern börjar nu mamma! Haha! :-)
Första advent imorgon också..
Sov så gott!

Presentation


Här skriver en livsglad 2-barnsmamma och fler-djurs-matte om livet här i skogen, i vårt Paradis!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards